Детальний план-конспект уроку “Які скарби приховує Чорне море” (4 клас, ЯДС) розроблено на основі матеріалу підручника (с. 112-115). Конспект сфокусований на вивченні географічних особливостей Чорного моря, його зв’язку зі Світовим океаном, різноманітності флори та фауни, а також екологічної ролі. Урок включає інтерактивну роботу з картою та побудову ланцюгів живлення. Урок комбінований, розрахований на 45 хвилин.
ПЛАН-КОНСПЕКТ УРОКУ
Тема: Чорне море. Розташування, особливості, рослинний і тваринний світ.
Мета:
- Навчальна: Ознайомити учнів з географічним положенням та основними характеристиками Чорного моря. Розкрити особливості рослинного і тваринного світу. Пояснити значення морських ресурсів та необхідність їх охорони.
- Розвивальна: Розвивати вміння працювати з картою України, визначати країни-сусіди, складати ланцюги живлення, розвивати логічне мислення.
- Виховна: Виховувати повагу до природи морів, формувати екологічну свідомість щодо збереження унікальної морської екосистеми.
Тип уроку: Комбінований.
Обладнання: Фізична карта України та Європи, зображення мешканців Чорного моря, робочий аркуш, тестові завдання.
Джерело інформації: Матеріал підручника (с. 112-115).
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент (2 хв)
- Привітання.
- Налаштування на роботу.
ІІ. Актуалізація опорних знань (5 хв)
- Вправа “Асоціація”:
- Які моря омивають територію України? (Чорне, Азовське).
- Що ми вже знаємо про солоні водойми (наприклад, солоні озера)?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності (3 хв)
- Проблемне питання уроку: “На які скарби багате Чорне море і як їх зберегти?”
- Оголошення теми: Сьогодні ми здійснимо віртуальну подорож до Чорного моря, щоб розкрити його таємниці та зрозуміти його важливість.
ІV. Вивчення нового матеріалу (20 хв)
1. Географічні особливості Чорного моря (8 хв)
- Розташування та форма: Чорне море розташоване на півдні України. За формою схоже на овал.
- Розміри: Найбільша ширина – 580 км, довжина – 115 км.
- Робота з картою: З’ясувати, які країни розташовані на узбережжі Чорного моря (Україна, Туреччина та ін.).
- Зв’язок з іншими морями:
- Зі Світовим океаном (через протоки).
- З Азовським морем (на північному сході).
- Із Середземним морем (на південному заході).
- Острови та півострови: Найбільші острови – Джарилгач та Зміїний.
2. Флора і фауна Чорного моря (8 хв)
- Рослинний світ (Флора): У Чорному морі росте багато видів водоростей.
- Тваринний світ (Фауна): Тваринний світ надзвичайно різноманітний. Обговорення прикладів мешканців (риби, ссавці, молюски).
- Ланцюги живлення:
- Обговорення ролі водоростей (виробники).
- Завдання: Скласти декілька ланцюгів живлення, що сформувалися в Чорному морі.
3. Значення та особливості (4 хв)
- Ресурси: Які корисні копалини добувають із дна моря?
- Температурна особливість (Цікаво знати): У зимовий період Чорне море практично не замерзає (лише невелика ділянка поблизу Одеси).
V. Закріплення та систематизація знань. Охорона (10 хв)
1. Вплив людини на море (4 хв)
- Обговорення: Від чого залежить стан природи Чорного моря? (Забруднення відходами, нафтою, надмірний вилов риби).
2. Вправа “Екологічний рятувальник” (Робота в парах) (6 хв)
- Завдання: Запропонувати способи збереження чистоти Чорного моря, використовуючи знання про охорону водойм із попередньої теми.
- Раціональне використання ресурсів.
- Боротьба із забрудненням.
VІ. Підсумок уроку (3 хв)
- Вправа “Коротко про головне”: Учні зачитують узагальнення з підручника.
- Рефлексія (Продовж речення):
- «Сьогодні я дізнався/дізналася…»
- «Мене здивувало…»
VІІ. Домашнє завдання (2 хв)
- Прочитати відповідний матеріал.
- Творче завдання: Намалювати плакат “Бережіть Чорне море” або знайти додаткові цікаві факти про морських мешканців.
Також рекомендуємо:




