Всесвітній день дитини 20 листопада — це ідеальна нагода для проведення важливого інтерактивного уроку. Якщо ви шукаєте детальний та повністю готовий план-конспект для молодших школярів, що допоможе цікаво та доступно пояснити основні права дитини, цей матеріал стане вашим надійним помічником! Ми розробили покроковий сценарій на 45 хвилин, насичений ігровими елементами (“Дерево Прав”) та дидактичними вправами. Забудьте про витрачений час на підготовку – просто роздрукуйте конспект і проведіть ефективний урок, спрямований на формування свідомої, відповідальної та щасливої особистості. Зробіть вивчення прав дитини захоплюючим святом!
План-конспект уроку до Дня дитини
Тема: Всесвітній день дитини (20 листопада). Мої права – мій щасливий світ. Клас: Молодша школа (1-4 класи). Тривалість: 45 хвилин.
1. Мета уроку
Навчальна (Когнітивна): Ознайомити учнів з основними правами дитини (на ім’я, родину, освіту, відпочинок, захист). Пояснити значення Конвенції ООН про права дитини.
Розвивальна: Розвивати критичне мислення, вміння аналізувати ситуації та приймати рішення. Стимулювати висловлення власної думки та обґрунтування вибору.
Виховна: Формувати почуття власної гідності, відповідальності за свої вчинки, повагу до прав інших людей. Виховувати активну громадянську позицію.
2. Обладнання та матеріали
- Проєктор або дошка для демонстрації.
- Плакат із зображенням “Дерево Прав Дитини” (без плодів).
- Картки-плоди із назвами прав (для гри).
- Сигнальні картки (смайлики: радісний/сумний) або кольорові олівці.
- Картки-ситуації для роботи в групах/парах.
- Аудіозапис пісні про дружбу або дитинство.
3. Хід уроку
І. Організаційний момент (5 хв)
1. Привітання: Вчитель: “Доброго дня, діти! Сьогодні у нас незвичайний урок, присвячений усім вам – дітям!” (Створення позитивної атмосфери).
2. Емоційний настрій: Гра “Сонечко мого настрою”. Учні обирають смайлик, який відповідає їхньому настрою на початку уроку. (Використання сигнальних карток).
3. Повідомлення теми: Вчитель: “20 листопада світ відзначає особливе свято – Всесвітній день дитини. Сьогодні ми з вами вирушимо у подорож, щоб дізнатися, що таке “права”, і чому про них має знати кожен із вас.” (Мотивація до навчальної діяльності).
ІІ. Актуалізація опорних знань та мотивація (10 хв)
1. Вступна бесіда: Вчитель: “Хто такий дорослий? А хто такий дитина? Що дитина вміє робити, що дорослий – ні? Чи всі діти на світі однакові?” (Підвести до думки, що всі діти різні, але всі мають право на щастя). (Формулювання поняття “дитина”).
2. Вправа “Асоціативний кущ”: Вчитель: “Коли ви чуєте слово «щастя», які слова спадають на думку?” (Сім’я, іграшки, друзі, гра, школа, здоров’я). Вчитель: “Саме ці речі є частиною ваших прав!” (Запис асоціацій на дошці).
3. Представлення “Дерева Прав”: Вчитель: Демонстрація плакату “Дерево Прав Дитини”. “Щоб наше дерево розквітло і дало плоди, ми маємо вивчити, які ж права належать кожному з вас.” (Наочність).
ІІІ. Основна частина: Пізнання прав (20 хв)
1. “Чарівні плоди” (Знайомство з основними правами) (10 хв)
- Право 1: На життя та ім’я. Вчитель: “Кожна дитина народжується і має право жити. І, звичайно, має право на своє неповторне ім’я та прізвище.” (Розмістити перший плід на “Дереві Прав”).
- Право 2: На родину. Вчитель: “Кожна дитина має право жити у сім’ї, відчувати любов і піклування. Це ваше право – мати маму, тата і свій теплий дім.” (Обговорення ролі сім’ї).
- Право 3: На освіту. Вчитель: “Кожна дитина має право вчитися і здобувати знання. Адже знання – це сила! Яке ваше улюблене заняття у школі?” (Акцентування на важливості навчання).
- Право 4: На охорону здоров’я. Вчитель: “Кожна дитина має право на лікаря, ліки, коли хворіє, і право на чисте повітря та здорову їжу, щоб не хворіти.” (Повторення правил гігієни).
- Право 5: На відпочинок та гру. Вчитель: “Кожна дитина має право на ігри, розваги та вільний час. Жодна дитина не може працювати, як доросла.” (Підготовка до фізкультхвилинки).
- Право 6: На захист від жорстокості. Вчитель: “Кожна дитина має право на захист від образ, сварок чи поганого ставлення. Якщо тобі страшно чи боляче, ти маєш право про це розповісти дорослим, яким довіряєш.” (Коротко пояснити).
2. Дидактична гра “Правильно чи Ні?” (5 хв)
Завдання: Вчитель називає ситуації. Якщо це право дитини, учні плескають в долоні. Якщо це порушення прав – закривають обличчя руками (засмучений смайлик).
Ситуації:
- Дитина не хоче йти до школи. (Ні, право на освіту передбачає обов’язок вчитися).
- Дівчинці купили нову книгу. (Так, право на розвиток та відпочинок).
- Хлопчика вдарили на перерві. (Ні, порушення права на захист від насильства).
- Діти пішли гуляти у вихідний день. (Так, право на відпочинок).
(Розвиток вміння розпізнавати права. Інтерактивна вправа).
3. Бесіда “Права і Обов’язки” (5 хв)
Завдання: Вчитель: “Пам’ятайте, де є права, там є і обов’язки. Якщо ви маєте право на освіту, який ваш обов’язок? (Добре вчитися). Якщо ви маєте право на відпочинок, який обов’язок у цей час? (Не заважати іншим, берегти іграшки).” (Формування відповідальності).
ІV. Фізкультхвилинка “Малюємо право” (5 хв)
Проведення: Вчитель: “Давайте зобразимо наші права!” (Під музику). Право на родину: обійняти себе. Право на гру: імітувати гру з м’ячем. Право на навчання: сісти за парту і відкрити уявну книгу. Право на здоров’я: зробити зарядку. (Рухова активність).
V. Закріплення матеріалу та рефлексія (5 хв)
1. Вправа “Коло друзів”: Вчитель: “Давайте встанемо у коло. Продовжте фразу: «Щоб мої права були захищені, я буду…»” (Наприклад: …поважати інших, …слухати дорослих, …вчитися). (Узагальнення знань).
2. Підсумок: Вчитель: “Сьогодні ми збагатили наше “Дерево Прав” чарівними плодами. Пам’ятайте, ваші права – це ваш захист і ваше щастя. А ще пам’ятайте про права ваших друзів і однокласників!” (Оцінка роботи учнів).
VІ. Домашнє завдання (необов’язково) (0 хв)
- Намалювати малюнок на тему “Моє улюблене право” або “Як я розумію свої права”.
💡 Додаткові елементи для вчителя:
- Мультфільм/Відео: На початку або в кінці уроку можна показати короткий освітній мультфільм про права дитини (за наявності технічних засобів).
- Правило “Золотого серця”: В кінці уроку можна прийняти “Правило Золотого серця”: “Ми поважаємо права інших, бо хочемо, щоб поважали наші.”
- Стиль: Весь урок проводиться у доброзичливому, піднесеному тоні, що відповідає атмосфері свята.
Також рекомендуємо:

