Як навчити дітей цінувати свої права і свободи? Цей розділ пропонує готовий план-конспект (45 хв) до Міжнародного дня боротьби за скасування рабства. Ми використовуємо цю дату, щоб доступно пояснити молодшим школярам, що таке гідність, рівність та чому ніхто не має права обмежувати свободу іншої людини. Пропонуємо сценарій уроку, що включає рольові ігри “Що таке добре, а що таке погано” та практичні вправи на виховання свідомого громадянина.
План-конспект уроку: “День свободи та справедливості”
Тема: “Свобода бути собою: Вчимося цінувати права і гідність”
Дата: 2 грудня Тривалість: 45 хвилин Клас: 1–4 (Можлива адаптація під конкретний вік)
Мета уроку:
- Навчальна: Сформувати початкове розуміння понять “свобода”, “рівність”, “справедливість” та “права людини”.
- Розвивальна: Розвивати критичне мислення, вміння обґрунтовувати свою думку та розрізняти справедливі та несправедливі ситуації.
- Виховна: Виховувати повагу до свободи інших людей, почуття відповідальності за власні вчинки.
Обладнання та матеріали:
- Малюнок/плакат із зображенням “Терези Справедливості” (або дві чаші).
- Набір карток “Права та Обов’язки” (наприклад, “Право на гру” / “Обов’язок прибрати іграшки”).
- Маркери або кольорові олівці.
- Фліпчарт/дошка.
- Символічний ланцюг або мотузка (для вправи).
Хід уроку (45 хвилин)
I. Організаційний момент (1 хв)
- Діяльність вчителя: Привітання, емоційне налаштування на роботу.
- Діяльність учнів: Вітаються, готуються до заняття.
II. Мотивація та Вступ (5 хв)
- Прийом “Асоціації зі словом ‘Свобода'”.
- Діяльність вчителя: Вчитель пропонує дітям закрити очі та уявити, що таке свобода. Запитання: Що спадає на думку? (Птах, небо, гра, відкрите поле). Чому ці образи схожі на свободу?
- Діяльність учнів: Учні діляться асоціаціями. Вчитель підводить до висновку, що свобода — це можливість обирати та діяти без обмежень, якщо це не шкодить іншим.
III. Основна частина (34 хв)
1. Вправа “Символ обмеження: Порваний ланцюг” (10 хв)
- Діяльність вчителя: Вчитель показує невеликий ланцюг або мотузку. Просить одного учня “обмежити” себе мотузкою, тримаючи її кінці в руках (звісно, без фізичного обмеження). Запитання: Що ти відчуваєш? Чи зручно тобі грати, малювати?
- Вчитель пояснює, що 2 грудня ми згадуємо, наскільки важлива свобода. “Ланцюги” можуть бути невидимими (коли тебе змушують робити те, що ти не хочеш, або коли тобі забороняють говорити). Вчитель символічно розриває мотузку/ланцюг.
- Діяльність учнів: Учень демонструє “обмеження”. Обговорюють, чому свобода важлива для гарного настрою та розвитку.
2. Демонстрація “Терези Справедливості” (10 хв)
- Діяльність вчителя: Вчитель показує терези (малюнок чи іграшкові) і пояснює, що справедливість — це коли терези у рівновазі.
- Рольова гра “Справедливо/Несправедливо”: Вчитель називає ситуації. Діти мають швидко показати палець вгору (справедливо) або палець вниз (несправедливо) та пояснити:
- Приклади: “Всі отримали по одній цукерці.” (Вгору). “Ти розбив вазу, а покарали твого друга.” (Вниз). “Усі мають право говорити, коли піднімуть руку.” (Вгору).
- Діяльність учнів: Діти активно беруть участь, демонструючи реакцію та пояснюючи, що таке рівне ставлення.
3. Вправа “Мої права та мої обов’язки” (8 хв)
- Діяльність вчителя: Вчитель роздає картки “Права” та “Обов’язки” (наприклад: “Право на відпочинок” та “Обов’язок лягати спати вчасно”; “Право на навчання” та “Обов’язок робити домашнє завдання”).
- Діти в парах поєднують право з відповідним обов’язком. Вчитель наголошує, що свобода завжди йде поруч із відповідальністю.
- Діяльність учнів: Працюють у парах, обговорюючи та поєднуючи поняття.
4. Творча робота “Символ Свободи” (6 хв)
- Діяльність вчителя: Вчитель пропонує намалювати або створити за 3 хвилини свій власний Символ Свободи (голуб, відкрите вікно, людина, що біжить).
- Діяльність учнів: Учні малюють, демонструють та коротко пояснюють свої малюнки.
IV. Рефлексія та Підсумок (5 хв)
- Прийом “Заключне коло”.
- Діяльність вчителя: Вчитель просить кожного учня завершити фразу: “Сьогодні я зрозумів(ла), що свобода – це…”.
- Діяльність учнів: Діти по черзі висловлюються.
- Заключне слово. “Пам’ятайте, що ваша свобода закінчується там, де починається свобода іншої людини. Будьте справедливими та поважайте один одного.”
Також рекомендуємо:

