Готовий конспект уроку “Я досліджую світ” для 4 класу. План охоплює теми “Історик”, “Археолог” та класифікацію історичних джерел (речові, писемні, усні). Містить чіткий таймінг, практичні вправи (“Скринька археолога”) та посилання на Робочий аркуш для ефективного закріплення матеріалу. Одразу до роботи!
План-конспект уроку
Тема уроку
Як дізнатися про минуле: Історики, археологи та історичні джерела.
Навчальні цілі
- Освітні: Узагальнити знання про час і простір. Ознайомити учнів із поняттями “історія”, “історик”, “археолог”, “історичне джерело”. Навчити розрізняти три основні види історичних джерел: речові, писемні та усні, та аналізувати їхню цінність.
- Розвиваючі: Розвивати критичне мислення, вміння порівнювати та класифікувати інформацію, висловлювати аргументовані припущення.
- Виховні: Виховувати повагу до минулого свого народу, усвідомлення себе частиною культурної спадщини України та допитливість.
Тип уроку
Урок засвоєння нових знань з елементами дослідження.
Міжпредметні зв’язки
Українська мова, мистецтво, математика (рахунок часу).
Обладнання та матеріали
Підручник, картки із завданнями, ілюстрації з історичними джерелами (копії зображень з файлу), скринька “археолога” (з імітацією знахідок), Робочий аркуш.
Хід уроку
I. Організаційний момент (2 хв)
- Привітання. Перевірка готовності.
- Створення проблемної ситуації: “Покажіть мені, яким був світ 1000 років тому. Ми можемо це побачити? Ні. Але ми можемо про це дізнатися. Сьогодні ми будемо дослідниками, які читають сліди минулого.”
II. Актуалізація опорних знань та мотивація (8 хв)
1. Вступна бесіда “Мій час”:
- Пригадайте, що таке минуле, теперішнє, майбутнє. Як вони пов’язані? (Наше теперішнє через мить стає минулим, а минуле формує наше майбутнє).
- Для чого людям (дорослим і дітям) пам’ятати минуле? (Відповідь з тексту: зробити висновки, виправити помилки, знати, як діяти в майбутньому).
2. Гра “Плин часу”:
- Завдання: Розставте в кожному ряду слова в порядку плину часу:
- “сьогодні”, “вчора”, “завтра” (вчора -> сьогодні -> завтра)
- “майбутнє”, “минуле”, “теперішнє” (минуле -> теперішнє -> майбутнє)
- “осінь”, “літо”, “весна” (весна -> літо -> осінь)
- Питання для 4 класу: Чи може бути в останньому ряду інший варіант? (Так, якщо ми говоримо про календарний рік, який починається з осені).
III. Вивчення нового матеріалу (20 хв)
1. Дослідники історії (6 хв)
- Поняття:
- Вчені, які вивчають минуле людства, – історики.
- Вчені, котрі шукають і вивчають предмети, виготовлені давніми людьми (під час розкопок), – археологи.
- Дискусія: Чому робота археолога схожа на роботу детектива? (Вони збирають маленькі шматочки-докази, щоб відтворити велику картину).
- Практична вправа “Скринька археолога” (Аналіз): Показати учням предмети/зображення (уламок посуду, старовинна монета). Запитання: Що цей предмет може розповісти про людей, які ним користувалися? (Наприклад: посуд – про їхній побут, монета – про торгівлю чи владу).
2. Історичні джерела: “Сліди часу” (10 хв)
- Визначення: Історичне джерело — будь-який предмет, документ, малюнок, що є носієм історичної інформації.
- Приклад з тексту: Квиток у зоопарк. Запитання: Яку інформацію про наше життя в майбутньому може нести ваш старий шкільний щоденник?
- Класифікація джерел: Робота зі схемою підручника.
- Речові: Що можна потримати (меч, скам’янілості).
- Писемні: Що написано (літопис, лист, документ).
- Усні: Що розповідається (легенда, казка, переказ).
- Гра “Яке джерело?”:
- Козацька шабля. (Р)
- “Повість минулих літ” (літопис). (П)
- Легенда про заснування Києва. (У)
- Скам’янілий скелет динозавра. (Р)
- Щоденник Тараса Шевченка. (П)
- Українська народна пісня. (У)
3. Фізкультхвилинка “Археологи” (4 хв)
- Інструкція:
- “Археологи копають” (Нахили вперед, імітація лопати).
- “Знахідку протирають” (Обережне тертя рук).
- “Записують у щоденник” (Рухи, що імітують письмо).
- “Розповідають про знахідку” (Енергійні жести).
IV. Закріплення та систематизація (10 хв)
1. Робота з Робочим аркушем:
- Виконання тесту “Як дізнатись про минуле” або завдань з аркуша “Сліди минулого”.
2. Бесіда-підсумок:
- Яке з джерел, на вашу думку, є найважливішим? (Відповіді учнів мають бути аргументовані. Наголосити, що важливі всі джерела).
- Що з нового матеріалу ви розповісте сьогодні вдома?
V. Підсумки уроку (2 хв)
- Самооцінювання роботи.
- Слово вчителя: “Історія України багата і цікава. Завдяки історикам і археологам ми можемо її вивчати і пишатися нею.”
VI. Домашнє завдання (3 хв)
- Прочитати текст підручника (стор. 53-55).
- Обов’язкове завдання: Виконати завдання з Робочого аркуша “Сліди минулого” (індивідуальне дослідження).
Також рекомендуємо:




